Monday, January 11, 2010

Welcome 2010

hurm... cmne nak mulakan ek???
owh yer... 2010.. azam...
nape ngan azam?? pakwe aku ke?? xyah la berangan lagi cik alieya oi.. ko tu tgh sedeyh..kan2??hee~ xyah pikir benda bukan2.. ape azam ko utk tahun 2010 nie??

Alieya : oh yeke??sedeyh? yang 2 dah xpntng sekrg, try to forget something rite now...hurm..
Ok skrg yang pntg adalah azam utk taun baru ni.Walaupon dah 11/1/10, aku xrasa
sudah terlambat utk azam taun baru.Well aku dah catat dalam buku sebelum
ni.So kena buat yg terbaik je skrg..Ganbatte!! ingat la perkataan "looking 4ward".It will
motivate u Alieya =P

Azam aku yg telah terlaksana sejak 1/1/10.. hurmm

1 -Bangun pagi mesti solat subuh + mathurat@ al-Quran( hurmm miss kat quran aku...tertinggal kat umah :( ). Try untuk bangun pagi yg panjang dgn membaca mathurat@quran.. sbb aku selalu tido je selepas subuh.. rasa xnikmat lak.. kalo xrasa pagi tu berlalu.. n rasa rugi gak... lagipon mmg xseronok bangun tgh hari..huhu.. sbb tabiat aku tdo lewat.. itu le jadinyerr.. Hurmm ingat pesanan pn usrah aku.. buat sket2.. lama2 boley la.. n ikut buku agenda to change our condition.. buat selama 40 hari.. pastu mesti jadi tabiat punyer.. ooyea.. i trust u buku..

2-breakfast is a must ( hehehehe)

3- solat mesti cukup ( subuh, zohor,asar, maghrib,isyak) sbb ni la ubat hati bg aku.. yg boleh buatkan aku ceria sepanjang hari. dont try to qada2..no..no..no..

4-must do some reading before u sleep ( sekarang tgh menghabiskan novel tautan hati.. sket lg nak hbs... yaY! .. nant boley beli buku baru. =P (ko ade dwet ke cik lieya oii?? )

5- kene kemas dan bersih.. ( yg ni.. ermm sbb aku pemalas kan.. so kena masuk dlam senarai..try to improve.. hehe)

6- puasa hari isnin n khamis.( br nak start esok hehe)

ni je azam aku.. xbyk.. tp harap terlaksana dengan baik dan berjaya dengan cemerlangnyer.. :P .No 1 & 3 tu amat penting..hurmm. owh yer.. sepatutnye aku nak puasa isnin dan khamis.. tp cam xkuat la pulak.. sbb yg 1 & 3 pun.. ermmmmmm... xpe.. aku cuba.. so esok isnin.. wawawa..hari berpuasa.Khamis... boley ke?? balik lambat dr kelas.. isk3.. cuba buat yg terbaik la yerr cik lieya.. but 1 & 3.. ko mesti buat bg dapat A+.hehe. Kalo aku ingat zaman aku g usrah waktu diploma dulu.. puan noraini ada buat jadual utk puasa, baca mathurat, sembahyang fardhu, sembahyang sunat..so akan tick la apa yg dah terlaksana.Dulu dalam usrah aku selalu akan cari peluang untuk duduk tepi puan..hehe.seronok... tp yang xbestnyer.. aku la selalu kena tanya... " ha alieya... minggu ni berapa kali puasa sunat,solat sunat, baca mathurat,quran (pap! peha aku kena tampar)???" dan selalu aku jawab " heheehehe (dalam keadaan terkejut dan sambil tgk muka2 kawan aku yg lain (-,-') )" .Waa.. seronoknyer.. waktu usrah dulu.Boley tanya macam2.. yang paling best.. bab kawin..hehe.Sekarang..dah xde usrah.. kena belajar sendiri... maybe dr buku.. ceramah.. atau apa2 saja yang boley digunakan.. So.. harap dapat buat yg terbaik. caiyok3!!!.




2 comments:

  1. salam...(^_^) agree with u 100%....especlly azam n0 1 & 3....
    PAY CRITICAL ATTENTION tntng SOLAT FARDHU....bukan sekadar cukupkan "bilangan" BUT at d same time kena jaga KESEMPURNAANNYA (solat sebagaimana Nabi solat)...bley rujuk buku@kertas kerja Ust Zaharuddin :
    "Pendedahan ILMIAH sifat solat Nabi S.A.W" & "kepentingan khusyu' & beberapa kaedah bagi mencapainya"
    hopefully, anda berjaya "mantain" n "consisten" ngan sume azam2 yg da d snaraikan....
    my advice : buat planner tentang aktiviti yg nak di buat, di capai, di perbaiki dalam satu hari....(plan b4 tido@awal2 pagi), then check @ muhasabah balik...berjaya x buat apa yg d senaraikan tu....then improve mana2 list yg x dpt di capai....buat perkara yg sama every day
    k gud luck sis....(^_^)

    ReplyDelete
  2. tq for ur advice... really appreciate it.. ;)

    ReplyDelete